Standardy ochrony małoletnich - RP Clinic

Standardy ochrony małoletnich

  1. ISTOTA I CEL WDROŻENIA PROCEDURY OCHRONY MAŁOLETNICH
  • Standardy Ochrony Małoletnich stanowią procedury których celem jest przeciwdziałanie krzywdzeniu Małoletnich oraz zapewnienie im bezpieczeństwa, w trakcie pobytu w RP Clinic.
  • Wdrożenie Procedur Ochrony Małoletnich stanowi realizację obowiązku wynikającego z art. 22b ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 560).
  • Procedury powstały w poszanowaniu dla praw Małoletnich, w tym przede wszystkim ich godności oraz prawa do ich wychowania i wzrastania w środowisku wolnym od przemocy, krzywdy i zaniedbania.
  •  Przepisy niniejszych procedur mają zastosowanie do Małoletnich niezależnie od ich sytuacji zdrowotnej, rodzinnej czy osobistej.
  • RP Clinic przykłada szczególną wagę do zapewnienia Małoletnim z niepełnosprawnością oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, poczucia bezpieczeństwa oraz realizacji ich wszelkich potrzeb.
  • Ogłoszenie Standardów następuje poprzez zamieszczenie na stronie internetowej RP Clinic pod adresem www.rpclinic.pl oraz poprzez udostępnianie wersji papierowej standardów w Punkcie Pielęgniarskim oraz w Rejestracji RP Clinic.
  1. ODPOWIEDZIALNOŚĆ
  • Dyrektor RP Clinic wyznaczył osobę odpowiedzialną za monitoring realizacji Procedury Ochrony Małoletnich w Szpitalu:
  1. Koordynatorem ds. Ochrony Małoletnich jest Koordynator Oddziału Szpitalnego RP Clinic
    e-mail: oddzial@rpclinic.pl 
  2. W przypadku nieobecności Koordynatora Oddziału Szpitalnego RP Clinic zadania koordynatora na czas jego nieobecności przejmuje Dyrektor RP Clinic
    e-mail: m.filipowska@rpclinic.pl
  3. Koordynator ds. Ochrony Małoletnich jest zobowiązany do przyjmowania zgłoszeń w zakresie zdarzeń zagrażających małoletnim Pacjentom w Szpitalu oraz udzielenia im należytego wsparcia.
  4. Procedura postępowania w przypadku podejrzenia, że na terenie placówki znajduje się rodzic/opiekun prawny pod wpływem alkoholu lub narkotyków.
  • Pracownik powiadamia o swoich przypuszczeniach Koordynatora Oddziału Szpitalnego RP Clinic lub Dyrektora RP Clinic. 
  • Odizolowuje rodzica/opiekuna prawnego od reszty osób w placówce. Ze względów bezpieczeństwa nie pozostawia go samego, ale pod nadzorem innego pracownika, jeśli sam nie może przejąć nadzoru. Rodzic/opiekun prawny dziecka jest proszony o opuszczenie placówki
  • Pielęgniarka Oddziałowa zawiadamia Komisariat Policji, gdy rodzic/opiekun prawny jest agresywny bądź swoim zachowaniem zagraża życiu lub zdrowiu innych osób.
  • Dziecko nie może zostać wydane osobie podejrzanej o spożycie alkoholu lub innej substancji psychoaktywnej. Należy poinformować i poprosić o przybycie innej osoby wskazanej do odbioru dziecka. W przypadku braku takiej osoby- należy poinformować policję i postępować zgodnie ze wskazaniem funkcjonariuszy.
  • Spożywanie alkoholu/narkotyków na terenie placówki jest całkowicie zakazane. 
  • Zaistniałe zdarzenie jest odnotowane w formie notatki służbowej przez pracownika placówki.

Podstawa prawna

  • Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii
  • Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi

Procedura postępowania w sytuacji pacjenta małoletniego zaniedbanego.

  • Pracownik dokonuje obserwacji Pacjenta, a następnie przeprowadza z nim rozmowę celem ustalenia jego sytuacji (w szczególności czy domownicy zajmują się nim, czy rozmawia z nimi o swoich problemach, czy spożywa w domu posiłki i jak często, czy domownicy spożywają w domu alkohol i jak często, jak się do pacjenta zwracają, czy pomagają mu w codziennych czynnościach, jak się do niego odnoszą).
  • Po rozmowie z Pacjentem oraz biorąc pod uwagę własne obserwacje, pracownik w porozumieniu z Dyrektorem RP Clinic podejmuje działania, których celem jest pomoc Pacjentowi. Z dokonanych ustaleń sporządza notatkę.
  • O dokonanych ustaleniach pracownik informuje Dyrektora RP Clinic, przekazując mu swoją notatkę.
  • Pracownik kontaktuje się z rodzicami/opiekunem prawnym (o ile dotyczy) Pacjenta celem umówienia spotkania w placówce. W spotkaniu tym biorą udział: pracownik podejmujący ww. czynności, rodzice/opiekunowie prawni (o ile dotyczy) Pacjenta oraz Dyrektor RP Clinic. Podczas spotkania podjęta zostaje próba wyjaśnienia sytuacji i ustalenia przyczyny zaniedbania Pacjenta. Jeżeli przyczyną zaniedbania Pacjenta jest zła sytuacja finansowa rodziny, wówczas uczestnicy spotkania ustalają zasady postępowania z Pacjentem i sposoby udzielenia pomocy zarówno jemu, jak i jego rodzinie. Podejmuje się decyzję o ewentualnym złożeniu wniosku do ośrodka pomocy społecznej.
  • Gdy okaże się, że przyczyną zaniedbania Pacjenta jest demoralizacja (alkoholizm, narkomania w rodzinie, przemoc), wówczas Dyrektor RP Clinic informuje służące ku temu organy o potrzebie wdrożenia procedury „Niebieskiej karty”.

Podstawy prawne:

  • Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy domowej
  • Kodeks wykroczeń
  • Kodeks rodzinny i opiekuńczy
  • Ustawa o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich

Procedura postępowania w sytuacji posiadania przez rodzica/opiekuna prawnego przedmiotów niedozwolonych na terenie placówki.

  • Pracownik placówki, który jest świadkiem posiadania przez rodzica/opiekuna prawnego niedozwolonego narzędzia lub substancji, w obecności innego pracownika placówki ma prawo żądać oddania niebezpiecznego przedmiotu/substancji i podejmuje działanie zmierzające do jego zabezpieczenia (zachowując środki ostrożności deponuje w punkcie pielęgniarskim lub zabezpiecza pomieszczenie, w którym znajduje się przedmiot przed dostępem innych osób). Pracownik ma również prawo żądać, aby rodzic/opiekun prawny pokazał zawartość torby oraz kieszeni, ewentualnie innych przedmiotów budzących podejrzenie, co do ich związku z poszukiwanym przedmiotem/substancją. Pracownik nie ma prawa samodzielnie wykonać czynności przeszukania odzieży ani torby – jest to czynność zastrzeżona wyłącznie dla policji. 
  • Jeżeli rodzic/opiekun prawny nie chce oddać przedmiotu lub niedozwolonej substancji pracownik interweniujący natychmiast powiadamia Pielęgniarkę Oddziałową.
  • Pracownik odbiera niebezpieczny przedmiot (dobrowolne oddanie przedmiotu), przeprowadza rozmowę z rodzicem/opiekunem prawnym wyjaśniając przyczyny przyniesienia tego przedmiotu, pouczając o grożącym niebezpieczeństwie oraz informując o konsekwencjach.
  • Pracownik sporządza notatkę służbową. 
  • W przypadku, gdy istnieje uzasadnione podejrzenie, że jest to narkotyk lub substancja przypominająca narkotyk czy przedmiot zagrażający zdrowiu i życiu, Pielęgniarka Oddziałowa wzywa policję. 

Podstawa prawna

  • Kodeks karny

Procedura bezpieczeństwa dziecka na terenie placówki.

Używanie wulgarnych słów/ Niekulturalne zachowanie/ Dewastacja i niszczenie mienia placówki/bójki/ Wymuszania oraz psychiczna agresja:

  • upomnienie osoby przez pracownika w obecności innych osób,
  • zobowiązanie osoby do naprawienia wyrządzonej szkody, poniesienia kosztów finansowych,
  • sporządzenie notatki ze zdarzenia,
  • rozmowa wyjaśniająca
  • poinformowanie policji. 

Pracownik ma prawo zażądać zwrotu przywłaszczonej rzeczy, zażądać, aby pokazał zawartość torby oraz kieszeni w obecności innego pracownika placówki.

Podstawa prawna:

  • Kodeks karny
  • Kodeks wykroczeń

Procedura współpracy z rodziną dziecka – pacjenta

  • Rodzina Pacjenta ma prawo do bezpośredniego (spotkania) oraz pośrednio (mail, sms, poczta tradycyjna, telefon, komunikatory internetowe) z pracownikiem placówki.
  • Każde spotkanie z pracownikiem musi zostać wcześniej ustalone w terminie wskazanym przez placówkę. Pracownicy nie prowadzą rozmów z rodziną Pacjenta bez ustalonego terminu spotkania.
  • Pracownicy powinni prowadzić ewidencję kontaktów oraz korespondencji z rodziną Pacjenta.
  • W sprawie skarg i wniosków organem właściwym do rozpoznania jest Dyrektor RP Clinic.
  • Rodzina w kontakcie z pracownikiem powinna przestrzegać zasad i regulaminu RP Clinic.

Podstawa prawna:

  • Ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta

Procedura postępowania z agresywnym dzieckiem

  • W przypadku zaobserwowania (zgłoszenia przez innych) agresji (fizycznej, psychicznej, słownej) pracownik interweniujący przerywa to zachowanie.
  • Pracownik identyfikuje Pacjentów biorących udział w zdarzeniu (ofiara, agresor, świadek).
  • Pracownik przeprowadza rozmowę z Pacjentem/Pacjentami, w celu ustalenia okoliczności zdarzenia, udziela stosownych pouczeń. 
  • Pracownik raportuje zdarzenie (opis zdarzenia, osoby uczestniczące, sprawca, poszkodowany, nazwisko osoby interweniującej wraz z podpisem itp.). 
  • Pracownik informuje rodzica/opiekuna prawnego (o ile dotyczy) Pacjenta-sprawcy zdarzenia, o zaistniałej sytuacji. 
  • W przypadku zdarzenia o szczególnie drastycznym przebiegu (stwarzającego zagrożenie dla zdrowia lub życia) lub powtarzających się zdarzeń pracownik zobowiązany jest powiadomić o tym fakcie Pielęgniarkę Oddziałową i wspólnie ustalają dalszy przebieg postępowania (m. in. rozważają możliwość udzielenia Pacjentom pomocy psychologicznej lub poinformowania o zaistniałym zdarzeniu Policji).

Podstawa prawna: 

  • Ustawa Kodeks Karny
  • Kodeks Wykroczeń
  • Ustawa o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich

Procedura postępowania w sytuacji, gdy na terenie RP Clinic znajduje się osoba lub zwierzę zagrażające bezpieczeństwu dzieci

W sytuacji zagrożenia możliwe rozwiązania:

  • Ucieczka z zagrożonego rejonu drogą ewakuacji, poza rejon zagrożenia. 
  • Ewakuacja tylko w przypadku bezpośredniej bliskości wyjścia, z dala od źródła zagrożenia.

W przypadku zarządzenia ewakuacji: 

  • zostaw wszystkie swoje rzeczy w miejscu, gdzie się znajdują,
  • korzystaj z wyznaczonej drogi ewakuacji,
  • po drogach ewakuacyjnych poruszaj się szybko, unikaj blokowania ruchu, zatrzymywania się, czy też gwałtownego napierania na poruszających się z przodu.

Podczas ewakuacji:

  • zachowaj ciszę, spokój, rozwagę, 
  • udzielaj pierwszej pomocy w miejscu bezpiecznym, jedynie wtedy, gdy nie ma to wpływu na własne bezpieczeństwo,
  • ostrzegaj o niebezpieczeństwie,

W przypadku braku możliwości ewakuacji należy się ukryć lub zabarykadować w pomieszczeniu bezpiecznym. 

Jeżeli nie miałeś możliwości ewakuować się lub ukryć albo zabarykadować w pomieszczeniu bezpiecznym, a twoje życie lub zdrowie jest bezpośrednio zagrożone w bezpośrednim kontakcie z napastnikiem – walcz, a jeżeli nie jesteś w stanie podjąć walki – błagaj o litość.

Podczas działań służb ratowniczych:

  • zachowaj spokój,
  • jeżeli nie jesteś pewien, że to służby ratownicze nie otwieraj drzwi (służby zrobią to same)
  • stosuj się do wszystkich poleceń służb,
  • nie trzymaj nic w rękach,
  • nie zadawaj pytań podczas ewakuacji,
  • unikaj gwałtownych ruchów, alarmujących gestów itp.,
  • poddaj się kontroli bezpieczeństwa,
  • jeżeli posiadasz istotne informacje o napastnikach lub ofiarach, przekaż je służbom ratowniczym.

Podstawa prawna

  • Kodeks karny art. 162

Wypadek, któremu uległo dziecko w związku z czynnościami wykonywanymi na terenie RP Clinic

Pracownik RP Clinic powinien podjąć następujące kroki:

  • Zapewnia opiekę i udziela doraźnej pomocy medycznej.
  • Powiadamia Pielęgniarkę Oddziałową o nieszczęśliwym wypadku.
  • Jeśli zachodzi konieczność wzywa na miejsce lekarza.
  • Domaga się pisemnej opinii lekarza stwierdzającej czy poszkodowane dziecko doznało ciężkich uszkodzeń ciała.
  • Sporządza notatkę służbową, w której opisuje przebieg zdarzenia.

W razie wypadku powodującego ciężkie uszkodzenia ciała, wypadku zbiorowego lub śmiertelnego, Dyrektor RP Clinic podejmuje następujące kroki:

  • Zapewnia natychmiastową pomoc i opiekę poszkodowanemu dziecku.
  • Zawiadamia o wypadku inspektora BHP, organ nadzorujący, Prokuraturę lub Policję.
  • Zabezpiecza miejsce wypadku.
  • Powołuje zespół powypadkowy, który ustala okoliczności i przyczyny wypadku i sporządza protokół powypadkowy.
  • Zatwierdza protokół podpisany przez zespół powypadkowy.
  • Doręcza niezwłocznie protokół PIP.
  • W przypadku zbiorowego zatrucia pokarmowego, powiadamia Stację Sanitarno – Epidemiologiczną.

Podstawa prawna: 

  • Kodeks karny art. 16

Procedura postępowania w sytuacji zatrzymania przez policję na terenie podmiotu dziecka sprawcy czynu karalnego

  • W przypadku zaistnienia sytuacji, która może wskazywać na popełnienie przez dziecko czynu karalnego, informacja jest niezwłocznie przekazywana Pielęgniarce Oddziałowej.
  • Pielęgniarka Oddziałowa dokonuje wstępnej oceny sytuacji.
  • W przypadku uznania, że zachowanie dziecka może stanowić czyn karalny, Pielęgniarka Oddziałowa niezwłocznie powiadamia odpowiednie służby, tj. policję.
  • Personel, działając zgodnie z instrukcjami policji, zabezpiecza miejsce zdarzenia oraz wszelkie potencjalne dowody.
  • Rodzice lub opiekunowie prawni dziecka, który jest podejrzany o popełnienie czynu karalnego, są niezwłocznie informowani o sytuacji przez Pielęgniarkę Oddziałową.
  • Personel współpracuje z policją, dostarczając wszelkich niezbędnych informacji, dokumentów i innych dowodów związanych z sytuacją.
  • Osoby, które były świadkami zdarzenia, mogą być przesłuchiwani przez policję w obecności pracowników lub innego upoważnionego przedstawiciela podmiotu.
  • Dziecko podejrzane o popełnienie czynu karalnego ma prawo do wsparcia psychologicznego. 
  • Pielęgniarka Oddziałowa zgłasza sprawę do odpowiednich jednostek dbając jednocześnie o ochronę prywatność dziecka oraz innych osób zaangażowanych w sprawę.

Podstawa prawna

  • Kodeks postępowania karnego 

Procedura postępowania w przypadku agresywnego zachowania pracownika
wobec dziecka

Zgłoszenie incydentu:

  • Dziecko, który doświadczyło agresywnego zachowania ze strony pracownika, lub był świadkiem takiego zdarzenia, powinien niezwłocznie zgłosić do pracownika RP Clinic.
  • Wszelkie informacje są traktowane jako poufne.

Początkowe działania:

  • Osoba, której zgłoszono incydent, powinna zapewnić wsparcie dziecku, który doświadczył agresji oraz uspokoić go.
  • Należy niezwłocznie poinformować Pielęgniarkę Oddziałową o zaistniałej sytuacji.

Powiadomienie Dyrekcji RP Clinic:

  • Dyrektor jest odpowiedzialny za podjęcie dalszych kroków w sprawie zgłoszonego incydentu.
  • Dyrektor może powołać zespół do zbadania sprawy, składający się z wyznaczonych pracowników

Rozmowa z dzieckiem i pracownikiem:

  • Dyrektor przeprowadza rozmowę z dzieckiem, który doświadczył agresji, w obecności zaufanej osoby (np. rodzic, psycholog).
  • Następnie Dyrektor przeprowadza rozmowę z pracownikiem oskarżonym o agresję.

Powiadomienie rodziców:

  • Rodzice dziecka są niezwłocznie informowani o zaistniałej sytuacji.
  • Dyrektor konsultuje się z rodzicami w zakresie dalszych działań.

Wsparcie dla dziecka

  • Dziecku, który doświadczyło agresji, oferowane jest wsparcie psychologiczne 
  • W miarę potrzeby dziecko może otrzymać wsparcie zewnętrzne.

Konsekwencje dla pracownika:

  • W zależności od wyników śledztwa oraz powagi zachowania pracownika, mogą zostać zastosowane różne konsekwencje, począwszy od oficjalnej rozmowy i upomnienia, aż po zawieszenie w obowiązkach lub zwolnienie z pracy.
  • Jeśli sytuacja jest na tyle poważna, Dyrektor RP Clinic może podjąć decyzję o zgłoszeniu sprawy do odpowiednich organów, takich jak np. policja.

Monitoring sytuacji:

  • Dyrektor wraz z pracownikami monitorują sytuację w podmiocie, aby zapobiec powtórzeniu się podobnych zdarzeń.
  • Pracownicy są regularnie szkoleni w zakresie komunikacji z dziećmi i odpowiedniego postępowania w trudnych sytuacjach.

Podstawa prawna: 

  • Ustawa o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw

Procedura udzielania pomocy dzieciom dotkniętym przemocą domową

Za udzielanie pomocy dzieciom dotkniętym przemocą domową odpowiedzialne są wszystkie osoby pracujące w RP Clinic:

Proces

Identyfikacja dziecka dotkniętego przemocą domową

Pracownicy powinni być wyczuleni na sygnały świadczące o tym, że dziecko może być dotknięte przemocą domową. Do takich sygnałów należą między innymi:

  1. Nagłe zmiany w zachowaniu dziecka, takie jak wycofanie się, agresja, autoagresja, zaburzenia snu lub jedzenia.
  2. Opowieści dziecka o zdarzeniach, które mogą świadczyć o przemocy, takich jak pobicia, bicie, poniżanie, wyzywanie.
  3. Cielesne oznaki przemocy, takie jak siniaki, zadrapania, rany.
  4. Jeśli pracownik zauważy u dziecka któryś z tych sygnałów, powinien porozmawiać z dzieckiem w sposób delikatny i wspierający, zapytać dziecko, czy wszystko jest w porządku i czy może mu pomóc.

Wykorzystanie procedury 

Jeśli pracownik podejrzewa, że dziecko jest dotknięte przemocą domową, powinien powiadomić Pielęgniarkę Oddziałową. Pielęgniarka Oddziałowa w porozumieniu z Dyrektorem RP Clinic powinni powiadomić o zaistniałej sytuacji odpowiednie służby, takie jak policja, prokuratura lub sąd rodzinny.

Udzielenie dziecku pomocy i wsparcia

Pracownik powinien zapewnić dziecku dotkniętemu przemocą domową wsparcie emocjonalne i pomoc w radzeniu sobie z trudnymi emocjami. Pracownicy powinni także stworzyć dziecku bezpieczne i przyjazne środowisko w podmiocie leczniczym.

W przypadku, gdy dziecko potrzebuje specjalistycznej pomocy, pracownicy powinni poinformować o tym Pielęgniarkę Oddziałową. Pielęgniarka Oddziałowa w porozumieniu z Dyrektorem RP Clinic informuje o tej potrzebie pracownika socjalnego ośrodka pomocy społecznej właściwego dla miejsca zamieszkania dziecka.

Podstawa prawna: 

  • Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy domowej

Procedura zawiadamiania sądu opiekuńczego

Zawiadomienie o konieczności wszczęcia postępowania opiekuńczego może złożyć każdy, kto posiada informacje o zagrożeniu dobra dziecka. W tym celu można skontaktować się z:

  • Sądem rodzinnym
  • Ośrodkiem Pomocy Społecznej
  • Miejskim Ośrodkiem Pomocy Rodzinie
  • Rzecznikiem Praw Dziecka

Zawiadomienie można złożyć:

  • ustnie – w formie rozmowy z pracownikiem sądu rodzinnego
  • pisemnie – w formie listu lub e-maila

Zawiadomienie ustne

W przypadku zawiadomienia ustnego należy podać jak najwięcej informacji o sytuacji dziecka, w tym:

  • imię i nazwisko dziecka
  • wiek dziecka
  • środowisko rodzinne dziecka
  • rodzaj i charakter zagrożenia dobra dziecka

Zawiadomienie pisemne

Zawiadomienie pisemne powinno zawierać następujące informacje:

  • imię i nazwisko oraz adres zawiadamiającego
  • imię i nazwisko dziecka
  • wiek dziecka
  • środowisko rodzinne dziecka
  • rodzaj i charakter zagrożenia dobra dziecka

Wszczęcie postępowania

Po otrzymaniu zawiadomienia sąd rodzinny dokona jego weryfikacji. Jeśli informacje zawarte w zawiadomieniu będą wskazywać na konieczność wszczęcia postępowania opiekuńczego, zostanie ono wszczęte.

Oto kilka wskazówek, które mogą pomóc w złożeniu zawiadomienia:

  • Bądź konkretny i podaj jak najwięcej informacji.
  • Bądź wiarygodny i podaj źródła swoich informacji.
  • Bądź przygotowany na to, że możesz zostać poproszony o udział w postępowaniu.

Pamiętaj, że każde dziecko ma prawo do bezpieczeństwa i opieki. Jeśli podejrzewasz, że dziecko jest krzywdzone, nie wahaj się zgłosić tego odpowiednim organom.

Podstawa prawna

Ustawa o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw

Standardy Ochrony Małoletnich

Wersja dla dzieci

Jesteś tu, ponieważ wymagasz/potrzebujesz naszej pomocy. W RP Clinic pracują lekarze, pielęgniarki, fizjoterapeuci, pracownicy administracji, a także cała masa innych specjalistów, którzy chcą pomagać dzieciom.

W naszej pracy kierujemy się różnymi zasadami i nie wszystkie dotyczą tylko leczenia. Te, które czytasz, są skierowane do dzieci. Wyjaśnimy Ci w nich, co będziemy robić, abyś czuł/a się dobrze jako nasz Pacjent.

  • Możesz nam powiedzieć, jak powinniśmy się do Ciebie zwracać.
  • Masz prawo wiedzieć, jak nazywa się osoba, która Cię leczy i czym się zajmuje. Jeśli sama zapomni się przedstawić, możesz ją o to spytać.
  • Jeżeli czegoś nie rozumiesz lub nie wiesz, na czym polega Twoje leczenie, w jaki sposób przebiegać ma zabieg lub diagnostyka, a chcesz się tego dowiedzieć – pytaj śmiało!
  • Będziemy Cię traktować z szacunkiem. Nie będziemy Ci mówić, że nie boli, jeśli może zaboleć.
  • Chcemy, żebyś zawsze czuł/czuła, że Twoje zdrowie, potrzeby i uczucia są dla nas ważne. Jeśli chciał/a/byś powiedzieć nam o tym, co Ci się podoba lub nie podoba w naszym zachowaniu – zrób to, postaramy się wysłuchać Cię z uwagą.
  • Będziemy starali się badać Cię delikatnie i dać Ci czas na oswojenie się z sytuacją. Czasem może to jednak nie być możliwe, jeżeli będziemy musieli udzielić tej pomocy szybko z uwagi na Twoje zdrowie.
  • Jeżeli potrzebujesz przytulenia lub pocieszenia, możesz nas o to poprosić. Nie zawsze będziemy mogli dać Ci tyle czasu, ile potrzebujesz, ale będziemy się starać. Nie będziemy Cię przytulać bez Twojej zgody.
  • Będziemy starali się pytać Cię o zdanie w sprawach, w których możemy dać Ci wybór.
  • Jeżeli zostaniesz na noc w szpitalu będziemy szanować Twoją potrzebę odpoczynku: postaramy się nie hałasować, nie razić Cię światłem i nie budzić, kiedy nie będzie to konieczne.
  • Twoja mama, tata lub Twój opiekun może być z Tobą w szpitalu i zostać na noc, jeśli tego potrzebujesz.
  • Twoja przytulanka też, o ile nie jest zbyt duża i nie wydaje głośnych dźwięków.

O czym jeszcze warto wiedzieć:

  • Jeżeli wydarzyło się coś, co Cię niepokoi, ktoś Cię skrzywdził lub przekroczył Twoje granice, możesz o tym powiedzieć pracownikowi medycznemu (np. lekarzowi, pielęgniarce, rejestratorce) i poprosić o pomoc. Postaramy się rozwiązać ten problem w taki sposób, abyś był/a bezpieczny/a.
  • Czasem jesteśmy zabiegani i zmęczeni, możemy nie mieć czasu, aby z Tobą dłużej porozmawiać, bo czekają na nas dzieci, które pilnie potrzebują naszej pomocy. Prosimy, nie zniechęcaj się. W takiej sytuacji postaramy się wskazać Ci kogoś, kto będzie mógł odpowiedzieć na Twoje pytania i zaopiekować się Twoim problemem.

Podstawa prawna

  • Ustawa o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych usta
Kontakt z nami
×
Twoja wiadomość została wysłana! Skontaktujemy się z Tobą wkrótce.
Zadzwoń do nas: +48 519 012 012
Prośba o oddzwonienie
Wyślij wiadomość